بیمه اعتباری و تسهیلات فروش بیمه ایران

بیمه اعتبار

بیمه اعتبار:

موضوع بیمه اعتبار : 

در بیمه اعتبار ریسک عدم بازپرداخت اقساط گیرندگان اعتبار که در قالب فروش اقساطی و یا اجاره به شرط تملیک کالا از بیمه گذار اعتبار دریافت کرده اند  تحت پوشش بیمه قرار میگیرد ، به عبارت دیگر شرکت بیمه با دریافت حق بیمه متعهد میگردد در چهارچوب قرارداد فی مابین و درصورت عدم پرداخت اقساط از سوی اعتبار گیرنده اقساط معوق را به اعتبار دهنده ( بیمه گذار ) بپردازد. بیمه اعتبار برای کالاهای ایرانی  ارائه میگردد .


تعریف اعتبار :

دربیمه اعتبار منظور از اعتبار ظرفیت بدهی یک مشتری است که از طرف بنگاههای اقتصادی در قبال ارایه کالا و خدمات یا بانک ها و موسسات مالی و اعتباری که مجوز بانک مرکزی را دارند به صورت تسهیلات مالی در اختیار مشتریان قرار گرفته و مطالبات ناشی از این فعالیت ها در معرض ریسک عدم باز پرداخت قرار میگیرند


خریداران بیمه اعتبار :

1- بانكها و مؤسسات اعتباري و ساير اشخاص حقوقي ارائه كننده خدمات مالي و عمليات شبه بانكي (مانند عرضه و تقاضاي وجوه و اعتبار، دريافت سپرده و وديعه و موارد مشابه، اعطاي وام و تسهيلات و صدور كارت اعتباري) مشروط بر آن كه براي فعاليت خود از بانك مركزي جمهوري اسلامی ايران مجوز اين فعاليتها را گرفته باشند.

2- بنگاه هاي اقتصادي حقوقی كه كالا را به صورت غير نقدي ميفروشند.

3- مؤسسات دولتي يا وابسته به دولت و يا نهادهاي عمومی غير دولتي كه بر اساس ضوابط مربوط مجاز به اعطای وام و تسهيلات به ساير اشخاص هستند.

اولین بیمه اعتبار در سال 1348 توسط بیمه ایران و برای شرکت ملی فرش ایران صادر گردید 


وظایف بیمه گذاران در بیمه اعتبار:

1-     قبل از اعطاي اعتبار، سابقه و وضعيت مالي اعتبارگيرنده را ارزيابي و از توانايي مالي و حسن سابقه وي در بازپرداخت اعتبار اعطايي اطمينان حاصل نمايند.

2-    از هر اعتبارگيرنده حداقل معادل صد و بيست درصد مجموع اعتبار اعطايی و كارمزد متعلقه تضمين معتبر يا وثيقه اخذ نموده و يا حسب مورد، موضوع مورد معامله را در رهن يا مالكيت خود نگه دارند.

3-     برای مجموع اعتبار اعطايي در بخش خاصي از فعاليت و تمام اعتبار گيرندگان آن بخش، تقاضاي بيمه نمايد . تقاضاي بيمه گذار در صورتي پذيرفته ميشود كه تعداد اعتبارات اعطايي در طول يك سال بيش از بيست و پنج مورد باشد.

4-     در مورد فروش اقساطي يا اجاره به شرط تمليك، حداقل بيست درصد ارزش موضوع مورد معامله را به صورت نقدي از اعتبار گيرنده دريافت نمايد

5-     در قراردادهاي گروهي فروش اقساطي تعداد دفعات فروش در هر سال نبايد كمتر از 10 مورد باشد.

6-     در صورتی كه اعتبارگيرنده تا سي روز بعد از سررسيد پرداخت بدهي يا هر قسط، وجه آن را پرداخت نكند بيمه گذار موظف است با ارسال تذكر كتبي وجه پرداخت نشده را مطالبه نمايد.

7-     در صورتي كه اعتبار گيرنده ظرف مدت سه ماه بعد از سر رسيد، تمام يا بخشي از مطالبات مربوط را پرداخت نكند بيمه گذار موظف است ظرف پانزده روز پس از انقضاي مدت مذكور، به صورت مكتوب و مستند به شركت بيمه اعلام  خسارت نمايد.

8-     شركت بيمه پس از قبول يا پرداخت خسارت ميتواند جهت بازيافت خسارت پرداخت شده به اعتبار گيرنده يا ضامن وي مراجعه نمايد. بيمه گذار موظف است تمام تضمينهاي اخذ شده و يا وثايق مربوط را در اختيار شركت بيمه قرار دهد و حقوق خود نسبت به استفاده از آنها را به شركت بيمه منتقل نمايد. شركت بيمه موظف است پس از تامين مطالبات خود مابه التفاوت را به بيمه گذار مسترد كند.

9-     چنانچه به دليل وقايعي نظير جنگ ، شورش ، بحران اقتصادي ، بلایای طبيعي و يا شرايط فورس ماژور، بخش قابل توجهي از اعتبار گيرندگان (به تشخيص شوراي عالي بيمه) نتوانند بدهي يا قسط خود را بپردازند، بيمه گر تعهدي نسبت به جبران خسارت نخواهد داشت.


 

فرانشیز بیمه اعتبار:

حداكثر تعهد بيمه گر در مورد هر قسط معادل 75 درصد مبلغ آن خواهد بود و جبران 25 درصد بقيه بر عهده بيمه گذار ميباشد

تبصره: در مواردي كه سند ملكي يا اسناد مالي تضمين شده توسط دولت يا بانك مركزي جمهوري اسلامی ايران در رهن بيمه گزار قرار گيرد سهم بيمه گزار از هر خسارت تا پانزده درصد قابل كاهش است.


 

مدت بیمه نامه :

مدت بیمه اعتبار یکسال است و اعتباراتي مشمول اين بیمه نامه قرار ميگيرد كه دوره بازپرداخت آنها بيش ازپنج سال نباشد


سقف اعتبار هر مشتری :

سقف پوشش بيمه براي هر يك از اعتبار گيرندگان حقيقي پانصد ميليون ريال و براي هر يك اعتبار گيرندگان حقوقي سه ميليارد ريال خواهد بود.


حق بیمه بیمه اعتبار:

حداقل نرخ حق بيمه اين نوع بيمه برحسب نوع تضمين و مدت بازپرداخت اعتبار به ترتيب زير است:

الف: اعتبارهايي كه براي تضمين آنها وثيقه اخذ شده يا مورد معامله در مالكيت بيمه گذار است و مدت بازپرداخت حداكثر يك سال است پنج در هزار مجموع اعتبار و سود متعلقه و چنانچه مدت بازپرداخت بيشتر از يك سال باشد به ازاي هر ماه، يك دهم در هزار به حداقل نرخ اضافه مي شود.

ب: اعتبارهايي كه براي تضمين آنها چك و سفته اخذ شده است و مدت بازپرداخت حداكثر يك سال است هفت و نيم در هزار مجموع اعتبار و سود متعلقه و چنانچه مدت بازپرداخت بيشتر از يك سال باشد به ازاي هر ماه، يك و نيم در هزار به حداقل نرخ اضافه ميشود


اهداف بیمه اعتبار :

1-حمایت از تولید کنندگان و ارایه کنندگان تسهیلات با کاهش ریسک عدم بازپرداخت تسهیلات ارایه شده

2-حمایت از مصرف کنندگان با فراهم کردن امکان خرید کالاهای مورد نیازشان  بصورت اقساط

3-که منجر به افزایش گردش مالی و ایجاد رونق اقتصادی در جامعه خواهد شد


مدارک مورد نیاز برای اعلام نرخ و شرایط :

  • نمونه قرارداد با مشتری
  • نحوه اعتبار سنجی مشتری
  • مدت بازپرداخت اقساط
  • میزان دریافت نقدی از مشتری
  • اساسنامه شرکت
  • نحوه وصول مطالبات
  • سابقه مطالبات سوخت شده
  • نوع و میزان وثایق دریافتی
  • درخواست کتبی 

 

 

Attachments:
Download this file (bimehsara_51.pdf)آیین نامه بیمه اعتبار داخلی گروهی[آیین نامه بیمه اعتبار داخلی گروهی]99 kB
آدرس: تهران ، فلکه دوم صادقیه ، خيابان آیت الله كاشانی بين خيابان اباذر و مهران پ 67 واحد 4
همراه: 09121481462
تلفن: 02144001971
فکس: 02144057215

منوی سایت